Kalla fakta beträffande maktskiftet i Skurup

Lördag 18 december 2021

Nej, det är inget felaktigt eller något olagligt i oppositionens agerande under hösten som den politiska minoriteten påstår. Vi från oppositionen har konstaterat att det inte längre finns förtroende för minoritetsstyret i Skurup i Kommunfullmäktige.

För att följa de parlamentariska reglerna så har detta tagit tid och skett steg för steg. Grundorsaken till protesten är ledarskapet och avsteg från gängse parlamentariska regler från den styrande minoriteten.

Lite kort bakgrund. Efter förra valet var blockförhållandena 11 SD, styrande minoritet 14 och den s.k. femklövern 16. Minoriteten tog då med hjälp av SD röster makten genom korsvis röstande och blockerade effektivt den största minoriteten från varje form av insyn med ett undantag, kommunstyrelsens arbetsutskott, enda organ där oppositionen var representerad men denna lades ner efter kort tid.

Under mandatperioden slängdes först C ut från styret. Därefter under våren 2021 lades en budget fram med stöd av SD. Efter konvulsioner internt i SD bland annat på grund av budgethanteringen hoppade 7 av 11 ordinarie medlemmar av, liksom två ersättare.

Styret bestod då alltså av 11 mandat. Mot dessa 11 stod rest-SD med 4 mandat, 7 avhoppare och övriga oppositionen med 19 mandat.

Alltså anmärkningsvärt ledarskap, från direkt och indirekt stöd på 25 ner till 11.

Det svenska valsystemet är en kombination av personval och partival, där varje ledamots individuella rätt är starkt markerad. Du är alltid invald som individ men på en partilista. Man kan ha synpunkter men så är lagen och principen inom och emellan partierna. Varje individ röstar efter personlig övertygelse.

Hela processen har följt regelboken genom att

• Pröva om det föreligger en ny politisk majoritet
  • När detta nu är avklarat läggs budget och kompletterande programförklaring fram av det
    inkommande styret.
  • Politiska arbetet startar.

Kerstin Pettersson Brodda (L)
Anders Bengtsson (L)